رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

طراحی کوچک‌ترین رایانه‌ی جهان که در کف دست جا می‌شود..

 

کوچک‌ترین رایانه‌ی جهان با نام Space Cube که اندازه‌ی آن ۲ در ۲ در ۲ اینچ است توسط یک شرکت ژاپنی ساخته شد.
این رایانه که تنها در ژاپن موجود است آنگونه که نامش نشان می‌دهد برای استفاده در فضا طراحی شده است.
داخل این رایانه پردازنده‌ای با قدرت ۳۰۰ مگاهرتز و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی فلش تعبیه شده برروی سیستم قرار دارد و برروی سیستم عامل لینوکس کار کرده و دارای کارت کامپکت فلش یک گیگابایتی است.
این رایانه همچنین دارای اتصالات کاملی مانند USB، سریال، ‌اترنت،‌ VGA،‌ سوکت‌های بلندگو و هدفون و حتی سوکتی به نام پورت Space Wire است که برای اتصال سیستم به سیستم‌های اختصاصی سازمان‌های فضایی مانند ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینتل هم به سیستم عامل لینوکس علاقمند شد....

اینتل بزرگترین شرکت سازنده تراشه در جهان با خرید جدید خود نشان داد به سیستم عامل لینوکس و نرم افزارهای متن باز علاقمند شده است.
به نقل از زد دی نت، اینتل به تازگی یک شرکت انگلیسی به نام Opened Hand را خریداری کرده که در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر سیستم عامل لینوکس برای استفاده در وسایل الکترونیک سیار فعال است.
این شرکت همچنین در طراحی پلاتفورمی موسوم به moblin مشارکت خواهد کرد که مبتنی بر لینوکس بوده و با پردازنده های Atom شرکت اینتل که بر روی نوت بوک ها و PDA ها نصب می شود سازگار است. انتظار می رود این مجموعه در آینده بر روی بسیاری از وسایل الکترونیک سیار نصب شود.
اینتل اعلام کرده که از پروژه های در حال اجرای شرکت Opened Hand که همگی در حوزه طراحی نرم افزارها و خدمات متن باز مبتنی بر لینوکس هستند حمایت خواهد کرد. کارشناسان می گویند این اقدام اینتل یک موفقیت مهم برای طرفداران محصولات نرم افزاری متن باز محسوب می شود.

اینتل پردازنده های پرقدرت ارزان قیمت عرضه کرد...

 

شرکت اینتل از عرضه قریب الوقوع یک پردازنده ارزان قیمت چهار هسته ای و سری جدید پردازنده های دو هسته ای Core ۲ Duo برای استفاده در رایانه های رومیزی خبر داد.
به نقل از بتانیوز، پردازنده چهار هسته ای Q۸۲۰۰ تنها ۲۲۴ دلار قیمت دارد و ارزان قیمت ترین پردازنده چهار هسته ای اینتل محسوب می شود.
این پردازنده ۴۵ نانومتری با سرعت ۲.۳۳ گیگاهرتز و حافظه Cache با ظرفیت ۴ مگابایت عملکرد مناسبی دارد.
اینتل همچنین یک پردازنده جدید دو هسته ای Core ۲ Duo از سری E عرضه می کند که E۵۲۰۰ نام دارد و قیمت آن تنها ۸۴ دلار است. سرعت این این پردازنده ۲.۵ گیگاهرتز و حافظه Cache آن ۲ مگابایت است.
آخرین پردازنده از این سری Celeron Dاست که با ۲.۲ گیگاهرتز سرعت و ۵۱۲ کیلو حافظه cache ۵۳ دلار قیمت دارد.

نکاتی برای خرید هارد دیسک

 

امروزه خرید قطعات کامپیوتری با توجه به افزایش تنوع در برند، طرح و مدل و قابلیت‌های این کالا یکی از اموری است که نیاز به توجه و دقت فراوانی دارد.
هارد دیسک نیز یکی از قطعات کامپیوتری است که امروزه در مارک‌های مختلفی چون vestern digital، maxtor، seagate، Samsung و ... در بازار موجود است و هر یک بسته به قابلیت‌هایی که دارند از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند.
طبق اعلام ملکی، یکی از فروشندگان قطعات کامپیوتری در پاساژ پایتخت هنگام خرید یک هارد دیسک باید به نکاتی چون سرعت چرخش، ظرفیت، حجم بافر، نوع رابط و ... توجه کرد.
به گفته وی سرعت چرخش هارد دیسک تاثیر زیادی روی سرعت انتقال اطلاعات دارد و باید توجه ویژه‌ای به این نکته شود.
وی می‌گوید: در‌حال‌حاضر هارد دیسک‌های با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه در بازار به وفور یافت می‌شوند که از کارایی مناسبی برخوردارند.
به گفته وی ظرفیت و مقدار فضایی که برای ذخیره اطلاعات در نظر گرفته می‌شود نیز از نکات مهمی است که هنگام خرید هارد دیسک باید به آن توجه شود.
وی معتقد است ظرفیت حافظه براساس نیاز و کاربرد کاربران انتخاب می‌شود و بهتر است کاربران از هارد دیسکی با ظرفیت بالاتر از آنچه مدنظرشان است استفاده کنند تا با مشکل کمبود فضا مواجه نشوند.
در کنار سایر ویژگی‌ها حجم بافر نیز از نکات دیگری است که باید به آن توجه شود.
به گفته این فروشنده مقدار حافظه داخلی هارد دیسک که ما آن را بافر می‌نامیم مثل حافظه داخلی پردازنده مرکزی و درایوهای نوری تاثیر زیادی در کارآیی دستگاه دارد و باعث ارتقای عملکرد هارد دیسک در مواردی که نیاز به انتقال اطلاعات بالایی وجود دارد، خواهد شد.
توجه نوع رابط هارد دیسک نیز از نکات دیگری است که باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته ملکی در ‌حال‌حاضر رابط SATA از مقبولیت بالایی چه از نظر سرعت انتقال اطلاعات و چه از نظر قیمت برخوردار است.
به گفته این فروشنده در‌حال‌حاضر رابط‌‌های SATA۱‌، SATA۲، SATA۳ در بازار موجودند که SATA۲ به دلیل سرعت بیشتری که در انتقال اطلاعات دارد از مقبولیت بیشتری برخوردار است.
این فروشنده در مورد برندهای vestern digital، maxtor، seagate۲ به عنوان سه برند پرفروش این کالا در بازار داخلی معرفی کرد که از نظر طول عمر و کارایی نسبت به سایر برندها برترند.

سریعترین و سبزترین هارد دیسک جهان

  

شرکت Seagate یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تجهیزات ذخیره‌سازی هارد دیسک جدیدی را با نام Savvio ۱۵K.۲ HDD معرفی نموده که به گفته این شرکت «سریع‌ترین و سبزترین درایو جهان» بحساب می‌آید.
این درایو که سرعت آن ۱۵ هزار دور در دقیقه می‌باشد بعنوان عضوی جدید از سری تجهیزات Savvio شرکت Seagate معرفی شده است.
تجهیزات ذخیره‌ساز سری Savvio ویژه سرورها و ابزارهای ذخیره‌ساز سازمانی با سایز ۲.۵ اینچ ایجاد گردیده‌اند. ابزارهایی که قابلیت اطمینان بالا و در عین حال مصرف انرژی پائین از خصوصیات عملیاتی آنها می‌باشد.
Savvio ۱۵K.۲ HDD در دو ظرفیت ۱۴۶GB و ۷۳GB برای سرورها ارائه خواهد شد.این درایو مجهز به اینترفیس SAS ۲.۰ است که با سرعت ۶Gb/s کار می‌کند.
به گفته Seagate این دستگاه برای استفاده در پیکربندی‌های RAID یک ابزار ایده‌آل بوده و در مقایسه با هارد درایوهای کلاس ۳.۵ مخصوص سرورها، از ۱۵ درصد کارائی بیشتر برخوردار می‌باشد.
Sherman Black نایب رئیس استراتژی و بازاریابی گروه محصولات پایه Seagate Technology می‌گوید: «نیاز به آرایه‌های ذخیره‌ساز و سرور در سازمان‌های امروزی مشخصاً بر روی هزینه‌های پائین‌تر انرژی و خنک‌سازی، نیازهای در حال رشد برنامه‌ها به کارائی بیشتر و مطابقت بر قوانین و مقررات صنعتی و دولتی متمرکز می‌باشد.»
«درایو Savvio ۱۵K.۲ و معماری ذخیره‌سازی یکپارچه ما برای تامین این نیازها ایجاد گشته‌اند.بخش‌های IT با استفاده از این محصول و با بکارگیری این معماری خواهند توانست هزینه‌های پیچیده ذخیره‌سازی را مهار نموده و با خاطری آسوده توان و توجه خود را معطوف دیگر وظائف خود بنمایند.»
بنا بر اعلام این شرکت درایو Savvio ۱۵K.۲ قرار است تا ماه دسامبر وارد بازار شود.