رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

ناجی هزاره سوم

با توسعه همه جانبه علم و فناوری در سال های اخیر، اینترنت توانسته است تاثیرات چشمگیری در زندگی روزمره مردم برجا بگذارد و حتی آن هایی که توانایی اتصال به اینترنت به صورت دایمی را ندارند نیز از این تاثیرات بی بهره نمانده اند. اگر چه این دنیای مجازی برای برخی افراد همچنان ابزاری غیرضروری و فرعی محسوب می شود، نتایج برخی مطالعات انجام شده خبر از وابستگی هرچه بیش تر مردم به اینترنت دارد. کاربران آمریکایی امروزه اینترنت را به مثابه مهم ترین منبع برای کسب اطلاعات می دانند و باارزش ترین لحظات زندگی خود را در کنار آن به سرمی برند. نتایجی که از آخرین مطالعات صورت گرفته روی کاربران آمریکایی به دست آمده است نشان می دهد، ۴۵ درصد کاربران آنلاین این کشور که تعداد آن ها به ۶۰ میلیون نفر می رسد براین باورند که اینترنت به آن ها کمک می کند برای اتفاقات بزرگ زندگی خود تصمیم گیری کنند و بتوانند مهم ترین تحولات زندگی خود در دو سال گذشته مورد بررسی قرار دهند. به منظور اثبات این فرضیه، کارشناسان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات مطالعات گسترده ای را که برخی بخش های آن به ژانویه ۲۰۰۲ باز می گشت از مارس ۲۰۰۷ آغاز کردند. مقایسه دو بررسی مجزا که درمورد افزایش تمایل کاربران به استفاده از اینترنت و روی آوردن به جوامع مجازی صورت گرفته بود نیز نتایج حاصل از این بررسی جدید را تایید کرد و نشان داد که میزان تمایل مردم برای زندگی در کنار اینترنت به میزان زیادی افزایش یافته است.کارشناسان برای آنکه مطالعات مارس ۲۰۰۷ را با موفقیت به اتمام برسانند، افرادی را گزینش کردند و از آن ها خواستند به سوالات از پیش تعیین شده پاسخ دهند. در این سوالات آمده بود: آیا افراد طی دو سال گذشته تصمیماتی را گرفته بودند که به عاملی خاص نظیر اینترنت بستگی داشته باشد؟علاوه بر این از افراد خواسته شده بود در مورد میزان تاثیرگذاری اینترنت روی زندگی شخصی آن ها توضیح دهند.برای پنج موضوع به خصوص خرید خودرو، تصمیم گیری های مهم اقتصادی، گذراندن دوره های تحصیلی اضافی برای ایجاد سابقه کاری مناسب، انتخاب دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیل و کمک به افرادی که به یک بیماری سخت مبتلا شده اند- افراد باید جدیدترین اتفاقات را توضیح می دادند و نقش اینترنت را روی هریک از این فعالیت ها بازگو می کردند.
با انجام این بررسی ها و تفکیک افراد شرکت کننده از یکدیگر، دانشمندان دریافتند تنها پنج درصد افرادی که معتقد بودند اینترنت به تصمیم گیری های بزرگ زندگی آن ها کمک می کند اعلام کردند که به هنگام مراجعه به موتورهای جستوجوگر اطلاعات بی فایده و غلط دریافت می کنند. زمانی که از این افراد در مورد منابع اطلاعاتی اینترنتی و غیراینترنتی سوال شد، ۵۷ درصد کاربران اعلام کردند که اطلاعات آنلاین به عنوان مهم ترین منبع اطلاعاتی محسوب می شود و در مقابل ۳۷ درصد گفتند که منابع اطلاعاتی غیراینترنتی اهمیت بیش تری دارند.برای آن هایی که طی دو سال گذشته دست به خرید خودرو زده بودند و یا از اینترنت برای تصمیم گیری در مورد مواقع حساس زندگی خود استفاده کرده بودند نزدیک به دو سوم(۶۵ درصد) بودند این افراد اعتقاد داشتند که اینترنت مهم ترین منبع برای کسب اطلاعات محسوب می شود.اگر چه اینترنت توانسته است میزان دسترسی ما به منابع اطلاعاتی را تا اندازه زیادی افزایش دهد، تعداد قابل توجهی از کارشناسان اعلام کرده اند که این امر باعث بروز مشکلات فراوانی شده است و مردم در دنیایی از اطلاعات غوطه ور شده اند. این بمباران اطلاعاتی که لحظه به لحظه بر میزان آن افزوده می شود، کاربران را با چندگانگی مواجه کرده و موجب شده است آن ها به سادگی نتوانند از بین انبوهی از اطلاعات مطلب موردنظر خود را پیدا کنند. اگرچه نظر این کارشناسان قابل تامل است و تاحدی از جانب برخی موسسات تحقیقاتی نیز مورد پذیرش قرار گرفته، نتایج این مطالعه جدید آمارهای جالبی را در اختیار ما قرار داده است.
طبق این آمارها که از سوی موسسه تحقیقاتی PewInternet منتشر شده است، فقط ۱۵ درصد کاربران براین باورند که به هنگام جست وجو در پایگاه های اینترنتی با اطلاعات نادرست و بی فایده مواجه شده و در دنیایی از اطلاعات غوطه ور می شوند. ۷۱ درصد کاربران اعلام کرده اند که با مدیریت صحیح موتورهای جست و جوگر، اطلاعاتی را که دقیقا نیاز داشته اند به دست آورده اند و در این میان ۱۱ درصد هم گفته اند اطلاعاتی را که به آن ها نیاز داشته اند در اینترنت یافت نشده است.طبق این گزارشات، تعداد اندکی از افرادی که در دو سال گذشته اتومبیل خریداری کرده بودند (حدود ۹ درصد) اعلام کردند که حجم بیش از اندازه اطلاعات اینترنتی آن ها را محاصره کرده و امکان گزینش اطلاعات درست را از بین برده است. بزرگ ترین نتایجی که از این مطالعات به دست آمده است، شامل افرادی می شود که توانسته اند از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به صورت آنلاین با یکدیگر مشاوره داشته باشند. در آمارهای منتشر شده آمده است نزدیک به یک سوم (۳۴ درصد) افرادی که اینترنت را به عنوان ابزاری برای تصمیم گیری های مهم زندگی خود به کار می برند اعلام کرده اند که اینترنت می تواند یکی از مهم ترین عوامل برای برقراری ارتباطات نزدیک و صمیمی بین آن ها محسوب شود و با تقویت این عامل ارتباطات آن ها را پویا کند. برای ۲۸ درصد آن هایی که اینترنت را به عنوان ابزاری تخصصی مورد استفاده قرار می دهند، شبکه ارتباطات اجتماعی به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار گرفته و توانسته است روی زندگی شخصی آن ها تاثیر بگذارد. این قبیل مزایای اینترنت موجب شده است تعداد کاربران آنلاین آمریکا بین سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ میلادی به میزان چهار برابر افزایش پیدا کند. با این روند تعداد کاربران آنلاین آمریکا از ۱۸ میلیون نفر در ژانویه سال ۲۰۰۲ به ۸۰ میلیون کاربر در مارس ۲۰۰۷ افزایش یافته است. به جز آمارهای گفته شده، همچنین مشخص شد ۵۴ درصد کاربران بزرگسال آمریکایی بر این باورند که اینترنت به آن ها کمک می کند به سادگی به هم نوعان بیمار و یا درمانده خود کمک کنند. در این میان تعداد افرادی که معتقدند به کمک اینترنت بر بیماری خود غلبه کرده اند تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
۵۰ درصد کاربران آنلاین آمریکایی هم به این نتیجه رسیده اند که آموزش های اینترنتی به عنوان یکی از بهترین سوابق کاری آن ها محسوب می شود و ۴۵ درصد نیز گفته اند، زمانی که می خواهند سرمایه گذاری بزرگی انجام دهند این ابزار را در اختیار می گیرند و این فعالیت را فقط به کمک اینترنت انجام می دهند. اگرچه این بررسی ها فقط روی کاربران آمریکایی انجام شده و نتایج یاد شده را به دنبال داشته است، کارشناسان بر این باورند که می توانند از آن ها در دیگر نقاط جهان نیز استفاده کنند. به طور کلی باید توجه داشت، زمانی که یک کاربر یک متن نوشتاری اینترنتی را دریافت می کند، در اصل دعوت شده است به این که پهنه فضای مجازی اینترنتی خود را بگستراند، صفحه کاغذی که در حال خواندنش است را ترک کند، خود را از محدوده اتاقی که در آن نشسته فراتر برد، وارد یک کتابخانه دیجیتالی شود و یا برخی سایت ها را کشف کند که تنها به اندازه یک نقطه از وی دور است. همه ما به کمک اینترنت می توانیم بدون این که حتی یک سانتی متر بدن های خود را حرکت دهیم، از این سو به آن سوی فضا سفر کنیم، به داخل فهرست ها برویم، نسخ خطی قدیمی لاتین را از کتابخانه های دوردست فرا بخوانیم، یا صدای مردمی را بشنویم که با سیستم واژه پرداز خودمان درباره شان می نویسیم و یا چهره شان را هم ببینیم. ما تلفن های همراه خود را به دست می گیریم، به جایی می رویم که سیگنال ها به راحتی از دیوارهای ضخیم عبور می کنند و ما را بی درنگ با سراسر قاره ها و اقیانوس های پهناور پیوند می دهند و این ها همه در حالی است که ما در حال گشت و گذار در مراکز خرید هستیم و یا سعی می کنیم با دست دیگرمان فرمان اتومبیل را بگیریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد