رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

با لینوکس زندگی کنیم....

تهیه کردن یک توزیع لینوکس کار زیاد مشکلی نیست. ابتدا بهتر است با مشورت یک دوست، از میان نزدیک به هزار و پانصد توزیع لینوکس، یکی را که مناسب شروع کار است برگزینید.
تهیه کردن یک توزیع لینوکس کار زیاد مشکلی نیست. ابتدا بهتر است با مشورت یک دوست، از میان نزدیک به هزار و پانصد توزیع لینوکس، یکی را که مناسب شروع کار است برگزینید. اگر کسی را برای مشورت ندارید، من به شما توصیه می کنم از این توزیع ها یکی را انتخاب کنید: اوبونتو (Ubuntu)، کوبونتو (Kubuntu)، فدورا (Fedora)، پارسیکس (Parsix)، اپن زوزه (openSUSE). به گزارش ایتنا به معرفی لینوکس پرداختیم. سیستم عاملی که اپن سورس یا کدباز است. بدین معنی که هر کسی می تواند به کدها (برنامه های نوشته شده) این سیستم عامل دسترسی داشته باشد، آنها را مطالعه کند، تغییر بدهد، رفع ایراد کند و حتی با نام خودش و به نام یک توزیع لینوکس جدید منتشر کند. گفتیم که توزیع لینوکس نیز به نسخه ای از لینوکس گفته می شود که توسط فرد، گروه یا شرکتی ایجاد شده. این ایجاد شدن می تواند سرهم کردن و جمع آوری امکانات از ابتدا (From Scratch) و ایجاد از سطح صفر باشد یا اینکه یک توزیع موجود را تغییر بدهند و توزیع جدیدی با امکانات جدید ایجاد کنند. در این مقاله به طور مختصر و برای آشنایی به سه موضوع می پردازیم: تهیه، نصب و کار با لینوکس.
الف) تهیه لینوکس
تهیه کردن یک توزیع لینوکس کار زیاد مشکلی نیست. ابتدا بهتر است با مشورت یک دوست، از میان نزدیک به هزار و پانصد توزیع لینوکس، یکی را که مناسب شروع کار است برگزینید. ۱) اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی دارید، به راحتی می توانید لینوکس موردنظر خود را دانلود کنید. برای این کار می توانید به سایت های رسمی هر یک از این لینوکس ها مراجعه کنید ۲) می توانید لینوکس موردنظر خودتان را بخرید. برای این کار دو گزینه پیش رو دارید: خرید اینترنتی، خرید سنتی از بازار. ۳) اگر توانایی صبر کردن دارید، می توانید لینوکس «اوبونتو» یا «کوبونتو» را سفارش بدهید تا برایتان به رایگان ارسال شود! ۴ تا ۶ هفته منتظر بمانید تا اوبونتو و کوبونتوهایی که سفارش داده اید به وسیله پست به درب منزلتان بیاید! به یاد داشته باشید نه در مرحله سفارش و نه در مرحله دریافت هیچ هزینه ای را نباید بپردازید! امتحان کنید، رایگان است!
ب) نصب لینوکس
به راحتی می توانید لینوکس را در کنار ویندوز نصب کنید و به اطلاعات با ارزشتان هیچ آسیبی نزنید. نصب لینوکس بسیار ساده است. شاید بسیار شبیه به نصب یک نرم افزار در ویندوز. فقط یک قسمت از نصب لینوکس نیاز به آموزش دارد و آن هم قسمت ایجاد پارتیشن های موردنیاز است. لینوکس قابلیت خواندن و نوشتن بر روی پارتیشن های اختصاصی ویندوز (NTFS - FAT) را دارد، اما نمی توانید لینوکس را بر روی یکی از این پارتیشن ها نصب کنید. شما باید پارتیشن های مخصوص لینوکس را ایجاد کنید. مطمئن باشید که اطلاعاتتان هیچ آسیبی نخواهند دید. نصب توزیع های مختلف لینوکس تقریبا مشابه است. در حالت کلی، نصب یک توزیع لینوکس، عموما شامل این مراحل است (که مسلما در توزیع های مختلف این مراحل فرق می کنند) انتخاب زبان انتخاب نوع نصب یا انتخاب نرم افزارهای موردنظرتان در هنگام نصب ایجاد پارتیشن های موردنیاز مشخص کردن نوع استفاده از هر پارتیشن ایجاد حساب کاربری
ج) کار با لینوکس
کار با لینوکس مسلما باید با ویندوز فرق داشته باشد! چون این دو، دو سیستم عامل جداگانه با امکانات و توانایی های جدا هستند. اما نگران نباشید. به راحتی می توانید با کمی کار کردن با لینوکس با تمام قسمت های آن آشنا شوید. به یاد روزی بیافتید که برای اولین بار پشت کامپیوتر نشستید و با ویندوز هیچ آشنایی نداشتید. اما کار با آن را یاد گرفتید. اکنون وقت آن رسیده که با ویروس، تروجان، نرم افزار جاسوس، از دست دادن اطلاعات، سطح پایین امنیت، هنگ کردن های متوالی و.. . خداحافظی کنید. اکنون وقت آن رسیده که از کامپیوتر خود لذت ببرید. با لینوکس کار کنید. مطمئنا در ابتدا برایتان سخت است. اما اگر به آن عادت کنید، استفاده مجدد از ویندوز برایتان سخت می شود! برای یادگیری و رفع مشکلات و پرسیدن سوال هایتان می توانید به اینترنت مراجعه کنید. خوشبختانه سایت های زیادی به زبان فارسی برای این منظور وجود دارد. برای آشنایی کلی با لینوکس و رفع مشکلات و پرسیدن سئوالات و پیدا کردن مقالات در سطحی قابل قبول می توانید به سایت technotux. com مراجعه کنید. برای رفع مشکلات و هرگونه ایرادی، گرفتن راهنمایی و آشنایی با لینوکس اوبونتو، می توانید به سایت ubuntu. ir مراجعه کنید. این سایت نماینده رسمی فارسی و ایرانی لینوکس اوبونتو است. می توانید از کتاب PDF لینوکس پارسیکس نیز استفاده کنید. این کتاب برای تازه کاران بسیار توصیه می شود. از آنجا که توزیع لینوکس پارسیکس یک توزیع ایرانی است، این کتاب کاملا فارسی است. بعید است که با مراجعه به این سایت ها به جواب های خود نرسید. در هر صورت اگر جواب مشکلاتتان را پیدا نکردید، منابع انگلیسی در اینترنت به وفور یافت می شود. سایت های خود شرکت های سازنده لینوکس ها نیز می تواند راهنمای بسیار بسیار خوبی برایتان باشد.
لینوکسی باشید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد